mail unicampaniaunicampania webcerca

    Marinella MONTEFUSCO

    Insegnamento di Inglese Scientifico 2

    Corso di laurea magistrale a ciclo unico in MEDICINA E CHIRURGIA (Sede di Napoli)

    SSD: L-LIN/12

    CFU: 3,00

    ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 30,00

    Periodo di Erogazione: Annualità Singola

    Italiano

    Lingua di insegnamento

    INGLESE

    Contenuti

    Conoscenze della lingua inglese nel settore linguistico medico-scientifico attraverso nozioni e concetti fondamentali in campo medico e sanitario. Comprensione degli aspetti fondamentali della relazione che si instaura tra medico e paziente, sia in senso generale che all’interno dei contesti dei luoghi della cura.

    Testi di riferimento

    G. Tessuto 2024, English for Medicine: A Toolkit for discourse and genre-based approaches to ESP Language, Giappichelli, Torino.

    Obiettivi formativi

    Formare gli studenti nell'ottica delle competenze trasversali tra linguaggio scientifico e l'ambiente etico/professionale della medicina e della salute in contesti anglofoni e internazionali.

    Prerequisiti

    Livello intermedio B2 (inferiore/avanzato) della lingua inglese.

    Metodologie didattiche

    Lezioni frontali monolingua presentate in powerpoint e audio integrate da momenti di dibattito e confronto con lavoro a gruppi, sollecitando gli studenti a produrre a loro volta materiali specialistici orali e scritti in inglese (ad esempio, produrre un abstract di articolo scientifico o presentare un poster) da condividere con il resto del gruppo classe sulle diverse tematiche affrontate nelle lezioni.

    Metodi di valutazione

    Esame scritto basato sugli argomenti del testo di riferimento (Unità 1)

    Altre informazioni

    Ove necessario, si consiglia anche la pratica della lingua inglese nelle sue applicazioni generali mediante la piattaforma di apprendimento autonomo Rosetta Stone.

    Programma del corso

    Unità 1 ____________ Concetto di medicina Sistemi alternativi di cura Medicina tradizionale Medicina: scienza e pratica Medicina e salute Professione medica e professionalismo Medicina e salute pubblica Storia della medicina Sistemi sanitari, cure e gruppi interprofessionali/interdisciplinari Istruzione medica Branche della medicina Condizioni mediche Rapporto medico-paziente e etica medica Varietà e requisiti del rapporto medico-paziente Revisione degli argomenti _____________

    English

    Teaching language

    ENGLISH

    Contents

    English language knowledge applied to core components of topics and issues used in healthcare /medical-scientific fields. Understanding main characteristics of doctor-patient relationship, in terms of general and specific healthcare contexts.

    Textbook and course materials

    G. Tessuto 2024, English for Medicine: A Toolkit for discourse and genre-based approaches to ESP Language, Giappichelli, Turin.

    Course objectives

    Helping students to acquire necessary competences across scientific language skills and ethical/professional standards applied to areas of medicine and healthcare in Anglophone and international contexts.

    Prerequisites

    B2 (lower/upper intermediate) level of English.

    Teaching methods

    Monolingual frontal lessons in powerpoint or audio formats supplemented with group debate, with a view to eliciting students to produce specialist oral and written materials in English (ex: writing a research article abstract or presenting a conference poster) for sharing with other class members on any one topic dealt with.

    Evaluation methods

    Written examination based on topics from the textbook (Unit 1)

    Other information

    Where needed, students will benefit from self-study of general English by accessing Rosetta Stone platform.

    Course Syllabus

    Unit 1 ____________ What is medicine? Alternative systems of medical care practice Mainstream scientific medicine Science and art of medicine Medicine as science Medicine as art Science-and-art complementary meaning of medicine Influence of science on the art of healthcare Medicine and health Medical profession and medical professionalism Medicine vs. public health History of medicine Healthcare delivery systems and interprofessional care teams Medical education Branches of medicine Medical conditions Doctor-patient relationship Doctor-patient relationship and medical ethics Types of doctor-patient relationship Main requirements for a good doctor-patient relationship Review: True or False? _____________ Unit 2 ____________ Professionalism in medical practice: past and present Maintaining professional standards and values in healthcare Understanding ethics in more detail Medical ethics Understanding medical professionalism in more detail Medical professionalism: use from academic scholarship Defensive medicine Review: True or False? _____________

    facebook logoinstagram buttonyoutube logotype